torsdag 8. august 2013

Historielærerens sommerekskursjon - Del 4: Om æresgjesten som klarte å bli overkjørt på selveste åpningsdagen! Og: Verdens kanskje mest berømte fergetur?

I denne Del 4 av årets sommerekskursjon forlater vi Manchester og begir oss avsted med verdens eldste jernbaneforbindelse, fra Manchester til Liverpool. I dag er dette en behagelig tur på litt over 40 minutter med TransPennine Express.

Historielærerens oppriktige ønske var jo å reise på den historiske og imponerende Manchester Ship Canal, anlagt fra 1887 og åpnet i 1894 som den største elvekanalen for havgående skip i verden. Historielæreren er, som kjent, betatt av victoriatidens "movers and shakers".

Denne ingeniørbragden gjorde innlandsbyen Manchester (64 km fra havet) til Englands tredje største havn og var viktig for å snu den økonomiske nedgangen på slutten av 1800-tallet. I dag kan man gjøre reisen med sightseeingbåt, men det er en dagstur. Det får stå på Historielærerens "bucket list" og han får, inntil videre, nøye seg med å ta en virtuell tur (flotte bilder!). Det mest imponerende ved hele kanalturen må vel være å få oppleve The Barton Swing Aqueduct, en utrolig konstruksjon som historielæreren har problemer med å få sine elever til å tro på - og en viktig påminnelse om at England faktisk var det eneste landet som gjennomførte sin industrielle revolusjon før jernbanen kom! Dette var kanalenes tid!

The Barton Swing Aqueduct, her med både vei- og kanalbroen "stengt" (på tvers) for å slippe igjennom et lasteskip på Manchester Ship Canal. (Gammelt postkort)

Men -  altså: denne gangen ble det toget. Og denne togturen er jo heller ikke uten historisk interesse, se Del 1 av denne sommerekskursjonen. Vi snakker tross alt om verdens første inter city-forbindelse, åpnet 15. september 1830!

Vi ankommer monumentale Lime Street Station i Liverpool.

Den opprinnelige stasjonen i Liverpool var Crown Street, men etter bare seks år ble endestasjonen flyttet til den mer sentralt beliggende Lime Street Station. På selveste åpningsdagen for jernbaneforbindelsen mellom de to byene skjedde, for sikkerhets skyld, også verdenshistoriens første dødsulykke med jernbane. Og - det var ingen hvem som helst som satte livet til!

En av æresgjestene, den populære parlamentsrepresentanten for Liverpool, William Huskisson, klarte, fremmed som han var med disse nymotens greiene, å ble overkjørt og drept av Stephensons lokomotiv Rocket! Det sies at han totalt feilbedømte farten (!) på lokomotivet som kom mot ham da han skulle krysse skinnegangen!
The death and funeral of William Huskisson caused the opening of the railway to be widely reported, and people around the world became aware for the first time that cheap and rapid long-distance transport was now possible. The L&M became extremely successful, and within a month of its opening plans were put forward to connect Liverpool and Manchester with the other major cities of England. Within ten years, 1,775 miles (2,857 km) of railways had been built in Britain, and within 20 years of the L&M's opening over 6,200 miles (10,000 km) were in place. The L&M remains in operation, and its opening is now considered the start of the age of mechanised transport; in the words of industrialist and former British Rail chairman Peter Parker, "the world is a branch line of the pioneering Liverpool–Manchester run".
Aldri så galt at det ikke er godt for noe, heter det.....

 Historielæreren får en hjertelig mottagelse på stasjonen i Liverpool!

La det være sagt med en gang: Liverpool er en flott by! Historielæreren har fått los på noen museer og setter kursen mot elvebredden og Mersey River for å rekognosere:

 
 De gamle dokkene er rehabilitert og er i dag praktfulle monumenter over byens skipsfartshistorie. Her holder en filial av Tate Galleries til, Tate Liverpool

 This is England!
 
 Og her: Merseyside Maritime Museum. Her skal vi tilbake senere i ekskursjonen!
 
 Det var hardt arbeid i dokkene i gamle dager. Her er et monument over en av de som kanskje gjorde det tyngste arbeidet: The Liverpool Dock Horse. På det meste var det 20 000 slike arbeidshester som fraktet varer ut fra havna i Liverpool!
 
Klassiske "Narrowboats", beregnet på kanalreiser.
 
Vi skimter også den store Echo Arena - et kjent konsertlokale.

Enda et museum! Nok å gjøre i dagene som kommer! Men - i dag er det elven og havnen som lokker!

 Utenfor Liverpool Museum, helt nede på strandpromenaden, finner vi en forbindelse til Del 3 av årets ekskursjon: Royal Navy Captain Frederic "Johnnie" Walker, CB, DSO.  Han er en interessant skikkelse for alle som er interesserte i krigshistorie!

Walker gikk inn i marinen i 1908 og tjenestegjorde under første verdenskrig. Da ble han oppslukt av U-båtjakt! De katastrofale tapstallene i slaget om Atlanterhavet under andre verdenskrig ga Walker muligheten for å realisere sine ideer for U-båtbekjempelse. Han brøt med tidens strategi om passiv beskyttelse av konvoyene. Walker var offensiv og ville "jakte" på ulvene. Allerede på sitt første konvoyoppdrag, fra Gibraltar til England, senket han fem tyske U-båter!
Sammen med Enigma-meldingene, ny teknologi (sonar) og nye våpen var Walkers strategi om raske, offensive, jagere, et slags "Cavalry of the sea" , avgjørende for å endre kampbildet i Atlanteren. BBC History Magazine for august 2013 har en spennende artikkel om den legendariske 14-timer lange duellen mellom Walkers jegere og den tyske U-båtkapteinen Günther Poser ombord i U-202.
I februar 1944 senket Walkers team seks tyske U-båter i løpet av ett tokt.

 Det er et historisk sus over Liverpool havn
... også for en norsk tilreisende!

Mang en norsk sjømann har mønstret av, eller på, i denne havna.

Mellom 1830 og 1930 emigrerte omkring 40 millioner mennesker fra Europa, i søken etter en ny og bedre tilværelse på andre kontinenter. Hele 9 millioner av dem, altså nesten hver fjerde emigrant, reiste fra havna i Liverpool! Makes you think. eh?

I byen finnes mange påminnelser om denne demografiske "Leaving of Liverpool", for å sitere en kjent sang:

Mange fikk aldri noen berømmelse. Mange kom kanskje aldri frem til målet? (Titanic var registrert med Liverpool som hjemhavn.)
Men, noen av byen store sønner skulle høste berømmelse:
 

Nå ja - Liverpool og Beatles må vi også komme tilbake til i en senere del av sommerekskursjonen!

Vi er jo fremdeles, på tross av alle digresjoner, på vei til fergeleiet!

Helt nede på kaia står dette gripende monumentet over emigrantfamilien.

For et syn Liverpool havn må ha vært på denne tiden!   
"For more than six weeks, the ship Highlander lay in Prince's Dock; and during that time, besides making observations upon things immediately around me, I made sundry excursions to the neighbouring docks, for I never tired of admiring them. Previous to this, having only seen the miserable wooden wharves, and slip-shod, shambling piers of New York, the sight of these mighty docks filled my young mind with wonder and delight... 
In Liverpool, I beheld long China walls of masonry; vast piers of stone; and a succession of granite-rimmed docks, completely inclosed, and many of them communicating, which almost recalled to mind the great American chain of lakes: Ontario, Erie, St. Clair, Huron, Michigan, and Superior. The extent and solidity of these structures, seemed equal to what I had read of the old Pyramids of Egypt... 
For miles you may walk along that river-side, passing dock after dock, like a chain of immense fortresses:—Prince's, George's, Salt-House, Clarence, Brunswick, Trafalgar, King's, Queen's, and many more."


"...Liverpool is the biggest port ... there was something to see from Dingle up to Bootle, and as far again as Birkenhead on the other side. Yellow water, bellowing steam ferries, white trans-atlantic liners, towers, cranes, stevedores, skiffs, shipyards, trains, smoke, chaos, hooting, ringing, hammering, puffing, the ruptured bellies of the ships, the stench of horses, the sweat, urine, and waste from all the continents of the world ... And if I heaped up words for another half an hour, I wouldn't achieve the full number, confusion and expanse which is called Liverpool."
Karel Capek, Letters from England, 1924

Så er vi omsider ved målet: fergeleiet og de praktfulle Liverpool's Three Graces! For et storslått syn!

Historielæreren har vært så heldig, for 30 år siden, å få oppleve den berømte "The Bund" i Shanghai. Disse Three Graces gir umiddelbart assosiasjoner til den gamle internasjonale bydelen i historiske Shanghai.

 The Three Graces: fra høyre ser vi Port of Liverpool Building (1907), Cunard Lines hovedkontor (1916) i midten og The Royal Liver Building (1911) lengst unna.

Fra motsatt vinkel. På toppen av Liver Building troner de to "Liver birds", en mytisk fugl og byens symbol. Sagnet vil ha det til at byen vil gå under, hvis fuglene skulle falle fra tårnene. Heldigvis er de forsvarlig bardunert.
Edward 7. til hest foran de tre praktbygningene. Han var som kjent far til dronning Maud, altså kong Håkons svigerfar.

Rett bak Liverbygningen ligger det gamle hovedkontoret til White Star Line, "Titanics" rederi. Her stimlet folkemassene seg sammen de skjebnesvangre aprildagene i 1912, da alle vente på nytt om passasjerene ombord.

Vi går ombord i en av fergene som skal ta oss med på - ja nettopp - Ferry Cross the Mersey, udødeliggjort av Gerry and the Pacemakers i 1964. Selv en historielærer med varme barndomsminner fra den kjente Star Ferry må innrømme at denne fergeforbindelsen over Mersey-elven nok er den mest ikoniske av alle!
Vi valgte en 50-minutters elvecruise i det  strålende været. Anbefales!

 
Fra cruiset ser vi Stanley Dock Tobacco Warehouse, verdens største lagerbygning i murstein. Bygget består av oppunder 30 millioner murstein. Da tobakkslageret sto ferdig i 1901 gjorde det krav på å være verdens største bygning, målt i gulvflate! I dag er det planer om å rehabilitere bygget til moderne boliger.
 Vi passerer også det store havneuret fra 1848, Victoria Tower. Urskiven er større enn i Big Ben og dette var siste sjanse for alle skip som forlot Liverpool til å stille riktig klokke.
 På motsatt side av Mersey ser vi blant annet New Brighton. Etterhvert som velstanden i Liverpool vokste begynte innbyggerne i byen å se seg om etter utflukts- og feriemål. Akkurat som man i det sørlige England reiste til Brighton - derav navnet New Brighton!
 I dag, med to biltunneler og en jernbanetunnel under Mersey, er dette blitt ettertraktede boligområder for folk som jobber i Liverpool. Det er også høyst forståelig, for New Brighton er idyllisk.
 
 Fa elven får vi også et spektakulært perspektiv på Liverpools havnepromenade!
 
 The Three Graces med det moderne Liverpool Museum i forgrunnen.
 Echo Arena i midten, flankert av Liverpool Cathedral (C of E) til høyre og Liverpool Metropolitan Cathedral (RC) til venstre. Liverpool er en av få byer med to katedraler! Dit skal vi også!
Vi nærmer oss fergeleiet igjen, etter en flott båttur på Mersey.
 

Første dag i Liverpool ga mersmak på en by som man umiddelbart faller for! Den er storslått, samtidig som intim.

Og: her er mye å se for en historieinteressert!

Hva vil Historielæreren oppdage i Del 5 av sommerekskursjonen? Vi kommer vel ikke utenom The Beatles? Og. vi har ikke vært inne i museene ennå! Dessuten: hvordan kan det ha seg at byen har to katedraler?

Vi slutter av med klassikeren "Ferry Cross the Mersey" med Gerry and the Pacemakers. Det kjennes bare så riktig slik:




Ingen kommentarer: