onsdag 21. januar 2009

London calling !


Så er den årlige historieekskursjonen til London unnagjort. Årets tur ble like vellykket som de mange tidligere turene jeg har hatt med avgangsklassene mine.

Også denne gangen ble det selvsagt tid til noen teaterbesøk. Og, siden Ragnhild og Eline straks skal gjenta suksessen fra i fjor med en ny London-tur, så kommer noen tips her:

Garrick Theatre (100 m nedover gaten, når dere kommer opp fra tuben på Leicester Square) går det nå en virkelig fornøyelig oppsetning, en musical basert på den klassiske fortellingen om Zorro. Vi forflytter oss til det spanske California på begynnelsen av 1800-tallet. Denne musicalen bygger til en viss grad på den verdenskjente forfatterinnen Isabel Allendes biografiske roman fra 2005: Zorro.

Det som virkelig gjør denne musicalen spesiell er imidlertid musikken. Den er det nemlig ingen ringere enn selveste Gipsy Kings som står for. Dette er musikk som virkelig svinger. For de som ikke kjenner til Gipsy Kings så er det to brødregrupper, begge av fransk-spansk sigøynerbakgrunn. Deres musikk er betegnet som rumba flamenca.

Ragnhild og Eline - kjøp billetter med én gang dere kommer til byen! Her er en smakebit:






Her er dramatikk, heftig musikk, erotikk, vill fekting, spektakulære magiske effekter, flammer og eksplosjoner på scenen, intenst gitarspill og, selvsagt, Zorro som svinger seg i tau over både sal og scene.

“Add in plenty of swinging around on ropes, some excellent sword fights, real
flames and a couple of jaw-dropping stage illusions and you have a tequila
slammer of a musical. Viva el Zorro!” Sunday Times

Men, jeg fikk med meg mer!


På det store, ærverdige og tradisjonsrike teateret Theatre Royal i Drury Lane har London fått sin nye store teatersuksess. Det er den gamle klassikeren Oliver, bygget på Charles Dickens verdensberømte roman Oliver Twist.

Denne nyoppsetningen av en gammel klassiker har fått strålende kritikker. Den har akkurat hatt premiere og går for utsolgte hus.

Hva er det så som får et såpass "gammelt" stykke til å trekke fulle hus, igjen? Svaret er enkelt. Oppsetningen har et ensamble på over 100 musikere og skuespillere. Men, det er én person alle kommer for å oppleve! James Cameron har i 15 år prøvd å overtale Rowan Atkinson til å ta rollen som Fagin. Nå har han klart det!

Stemningen er elektrisk i salen fra starten. Alle venter på Atkinson. Og, når han entrer scenen, så braker det løs! Hen leker med publikum, drar frem litt mimikk fra Mister Bean osv. En opplevelse å ha fått med seg. (Men, å skaffe seg en billett var ingen enkel sak!)

Se en smakebit på hjemmesiden her! Her er også noen bilder fra oppsetningen.

Ellers er det jo, som alltid i London, en rekke godbiter å se. Det er bare det at tiden ikke rekker til alt! På Victoria & Albert Museum er det en stor utstilling av Tsarens juvéler og praktgjenstander. Den rakk jeg ikke! (Som så mye annet...)

Jeg fikk imidlertid med med litt annet snacks også. Så filmen Australia på søndagskvelden. Ble egentlig mer imponert over det som gikk for seg på gaten utenfor kinoen. Der kom nemlig Leonardo DiCaprio og Kate Winslet på rød løper, sammen med massevis av kjendiser. Det var premiere på "Revolutionary Road". "Australia" var voldsom, storslått fotografering osv. Men, historien er av temmelig tynn ukebladkaliber.

Og, apropos snacks, - jeg tror min gode kollega Truls satte til livs minst fire porsjoner med mongolske delikatesser da vi ruslet rundt i Camden Locks Market!
Så, Ragnhild og Eline - fornøyd nå??
God tur! Send et postkort!
Jeg, for min del, får bare sette igang og planlegge neste tur....

7 kommentarer:

Lillemor sa...

Den maten der var uforskammelig god, da. Jeg skjønner Truls godt, jeg :)

Jeg vil også tilbake til London...

Ingar sa...

Pundet raser, Therese! Det er bare å kjøpe billetter og komme seg av gårde!

Ragnhild sa...

Nå gleder jeg meg bare enda mer!
Takk for tipsene, Ingar. :)

Lillemor sa...

Jeg hadde helt klart gjort det hvis jeg hadde hatt en ledig helg ;-)

Julie sa...

Akk, London...

Mange gode minner fra vår klassetur! Får nok ta meg en ny tur til høsten!

Marie sa...

Jeg hadde gjort det hvis jeg hadde hatt litt mer penger... Men ettersom jeg ble nedstemt hva kjøp av forsterker til 7000,- (!!!) angår, får det bli neste år i stedet. Vel nedstemt og nedstemt. Jeg ble vel strengt tatt ikke tatt med på råd engang. Gutter...

Eline sa...

Hei Ingar : )
Jeg har gitt deg en utfordring på bloggen min.