onsdag 22. juli 2009

Sverige er også i år et vakkert land!

Fjorårets historiske sommertur gikk til Sverige og, blant annet, Arns Rike. Sverige er og blir et vakkert land. Det er dessuten, som jeg skrev i fjor, et land som vet å ta vare på kultur og historie.

Årets historiske sommertur gikk derfor på nytt til nabolandet. Denne gangen først til staselige Stockholm, deretter sørover på østkysten, til gamle fornemme Oskarshamn, med avstikkere til historiske Kalmar og vakre Öland.

I Stockholm er selvsagt et besøk på Vasamuseet obligatorisk! Det praktfulle regalskipet Vasa er et imponerende skue. I samme maritime museumsmiljø fikk jeg også med meg en flott utstilling om og fra Titanic. Utstillingen fokuserte spesielt på de mange skandinavene som var med på forliset i 1912.

Vasa - imponerende!

I Stockholm ble det tid til å se det kongelige slott, rusle i Gamla Stan, på Søder, i Djurgården og andre kjente steder.

Det er dimensjoner over slottet i Stockholm!

Utenfor Slottet

Stockholm tar vare på sine helter. Like ved siden av Greta Garbos Plass (akkurat!) snublet jeg tilfeldig over dette flotte minnesmerket over Lennart "Nacka" Skoglund, en av Sveriges store fotballhelter (1929 - 1975). Monumentet heter "Vi ses vid målet".


Fra storbyen Stockholm bar det til lille, litt søvnige Oskarshamn. Et sundt motto for reisende er det gamle "When in Rome - do as the Romans!". Derfor kunne vi selvsagt ikke la sjansen gå fra oss når det var skikkelig tradisjonell svensk folkparkkonsert med ingen ringere enn Lasse Berghagen!

Folkparkkonsert er tradisjon og kultur i Sverige!


A walk down Memory Lane: Om min kone ble nostalgisk av å møte ungdomsidealet Lasse Berghagen så ble ikke jeg mindre rørt da jeg oppdaget dette klenodiet! Med unntak av blåfargen, helt identisk med bussen vi hadde da jeg var barn i Hong Kong!

Verdens fineste bil - bildet tatt i Shatin på begynnelsen av 1960-tallet.

Bare 7 mil sør for Oskarshamn ligger Kalmar. For en historielærer uløselig knyttet til Kalmarunionen (1397). Og her ligger det vakre og staselig Kalmar slott. Jeg lar bildene tale for seg selv!

Fra torget i Kalmar.

Fra Kalmar er det broforbindelse over til idylliske Öland.


Öland har en lang historie og mange historiske minnesmerker helt tilbake til tidlig middelalder.

Joda Sverige er vakkert. Og - svenskene har skjønt det: History matters!


4 kommentarer:

Julie sa...

Jeg skal være i Stockholm i hele 1,5 dager neste uke. Vasa står på programmet, og vi tror i Gamla Stan, så jeg tror det blir bra.

Julie sa...

Jeg har tilbrakt flere somre i Oskarshamn og dermed opplevd både Kalmar-slottet og idyllisk Öland! Det er gode sommerminner!

Ps. Ser du har paraplyen kjekt i bakhånd i solskinnet.

Ingar sa...

Julie:
Joda, min far er jo fra Bergen, så jeg bærer alltid Bergens byvåpen i min hånd når jeg er ute og reiser!

Oskarshamn er den type, litt søvnige, men sjarmerende, svensk småby som jeg er blitt så glad i.

Julie:
God tur! Er det jobb eller ferie?

Julie sa...

Takk, jeg lider av det samme syndromet etter å ha bodd i Bergen. Satser på en snarlig kurering når Trondheim blir min nye hjemby, men er skeptisk til å bytte ut paraply med bart og skinnvest. Meget skeptisk.